Vragen over werken bij Alrijne?
Neem contact met ons op via 071 517 8002 of hrm@alrijne.nl
Hoi Marc, kan je iets over jezelf vertellen?
Ik ben Marc en ik werk sinds 1990 bij Alrijne. Ik ben hier begonnen met mijn stage vanuit de opleiding fysiotherapie in 1988. In 1990 ben ik in het ziekenhuis begonnen als fysiotherapeut waarbij ik in 2003 meewerkend teamleider werd op de afdeling. In totaal ben ik 15 jaar teamleider geweest. In de tijd van mijn teamleiderschap heb ik naast het aansturen van mijn collega’s ook meegewerkt aan organisatie brede projecten. Het uitvoeren van deze projecten beviel mij zo goed dat ik ben gaan solliciteren voor de functie Projectleider bij de afdeling Klant & Service.
Wat houdt je functie precies in?
Als projectleider komen de opdrachten/verzoeken meestal vanuit de managers van de betreffende afdeling. Wanneer hierbij duidelijk is wat het budget is en over welke mankracht ik kan beschikken ga ik een projectplan schrijven met de doelen die bereikt moeten worden. Ook kijk ik hierbij naar de risico’s. Het projectplan stuur ik vervolgens naar mijn opdrachtgever en de desbetreffende afdelingen. Voor het schrijven van het projectplan doe ik meestal ook wat veldonderzoek, waardoor ik kan achterhalen hoeveel tijd bepaalde werkzaamheden en taken in beslag nemen. Nadat het project is uitgevoerd schrijf ik een eindverslag en beleg ik wie waarvoor verantwoordelijk is.
Wat zijn de grootste uitdagingen in je functie?
De uitdagingen in mijn functie zitten vooral in het samenvoegen van de belangen van verschillende afdelingen of disciplines met allen hun eigen wensen en idealen. Denk er hier bijvoorbeeld aan dat artsen of een polikliniek graag een technische invulling willen hebben van een proces, maar dat het voor de afdeling Informatisering en Automatisering (I&A) onmogelijk is om dat te realiseren. Dat vraagt dan om veel tactiek en onderhandeling om tot een oplossing te komen. Een ander voorkomend issue is dat bij de uitrol van een project, iedere afdeling eigen wensen heeft waaraan niet altijd voldaan kan worden. Bij projecten moet je namelijk ook eenduidig werken om het beheersbaar te houden. Ook hier is dan overreding, discussie en onderhandeling nodig om het doel te bereiken.
Speelt digitalisering bij de projecten ook een grote rol?
Jazeker. Als projectleider liggen hier dan ook forse uitdagingen. De ene keer kijk je gericht naar digitalisatie in verband met het gebruik van specifieke medische apparatuur. In een ander project gaat het bijvoorbeeld weer om de digitale omgeving waarin patiënten meer voor zichzelf via het patiëntenportaal kunnen regelen. Het kan ook zo zijn dat je met vertegenwoordigers van andere zorgverleners aan tafel zit om te bespreken hoe de data uitwisseling georganiseerd kan worden rondom een specifieke patiëntengroep. Deze afwisseling vraagt dus veel kennis van en inzicht in de organisatie met gevoel voor de belangen van de vele verschillende mensen en professionals waar je mee te maken hebt. Het mooie is dat deze baan veel variatie en uitdaging biedt naast de vele contacten met de mensen, zowel intern als extern van Alrijne.
Werk je aan meerdere projecten tegelijk?
Ja, gemiddeld werk ik aan 5 of 6 projecten die tegelijkertijd lopen. Wel is het zo dat een project minstens een jaar tijd vraagt. Ik heb nog nooit een project gehad dat sneller dan een jaar klaar was. Dit ligt bijvoorbeeld aan de mankracht die beschikbaar is of aan andere zaken zoals de covid epidemie.
Wat maakt de afdeling zo mooi om op te werken?
Als projectleider val ik onder de afdeling Klant en Service. Dat betekent dat ik best veel projecten doe richting patiënten toe. Ik ben dus eigenlijk dienstverlenend namens de organisatie om projecten uit te voeren ten behoeve van de patiënten. Zo heb ik bijvoorbeeld ingericht dat patiënten een herinnering per sms of per e-mail krijgen voor een afspraak. Wat het zo mooi maakt is dat de projecten voor zowel de organisatie als de patiënten voordelen hebben.
Hoe ziet voor jou een werkdag eruit?
Mijn werkdagen zijn erg verschillend. Soms heb ik dagen dat ik van de ene afspraak naar de andere afspraak ren. Deze afspraken zijn zowel live als digitaal. Ook heb ik dagen dat ik de hele dag achter een laptop zit om projectplannen te schrijven, berekeningen te maken en andere zaken uit te zoeken. Anders is het een mix.
Welke kwaliteiten heb je nodig voor het uitoefenen van je functie?
Ik denk dat je wel communicatief vaardig moet zijn en ook moet je open kunnen staan voor de ideeën van andere collega’s. Hier moet je ook gebruik van maken denk ik. Verder moet je een beetje mensenkennis hebben en weten wie je waarvoor moet benaderen. Bekend zijn in de organisatie is dus wel een pré.
Waarom zie jij Alrijne als aantrekkelijke werkgever?
Doordat er heel veel diversiteit is binnen de organisatie. Je werkt veel samen met verschillende disciplines en afdelingen. Ook werk je soms namens Alrijne samen met externen. Dit is vaak bij projecten in de regio. Hierdoor kom je op veel verschillende plekken in en buiten de organisatie en leer je de organisatie dus ook goed kennen. Daarnaast kan ik gedeeltelijk zelf bepalen wanneer ik thuis werk en wanneer ik op kantoor ben. Het laatste vind ik persoonlijk wel prettiger. Verder krijg ik veel vrijheid bij het plannen van projecten.
Waarom moeten kandidaten voor Alrijne kiezen?
Er is veel diversiteit binnen de organisatie. Daarnaast vind ik dat de organisatie heel gemoedelijk is. De onderlinge verstandhouding met medewerkers is goed. We groeten elkaar allemaal en je krijgt de mogelijkheid om jezelf verder te ontwikkelen. Vooral dat sociale aspect vind ik heel mooi bij Alrijne.
Neem contact met ons op via 071 517 8002 of hrm@alrijne.nl