Vragen over werken bij Alrijne?
Neem contact met ons op via 071 517 8002 of hrm@alrijne.nl
Hallo Eva! Kun je iets over jezelf vertellen?
Ik ben Eva, 34 jaar. Ik woon samen met mijn partner en ons zoontje van 1,5 in Rijnsburg. Ik heb Gezondheidswetenschappen gestudeerd en ben daarnaast in 2017 afgestudeerd als deskundige infectiepreventie. Ik werk nu al zo’n 8 jaar bij Alrijne.
Hoe ben je bij Alrijne terechtgekomen?
Ik ben als datamanager aangenomen op de afdeling infectiepreventie en ben van daaruit doorgegroeid. Voordat ik bij Alrijne kwam werken wist ik niet eens dat er een afdeling infectiepreventie bestond! Toen een plek beschikbaar kwam als deskundige infectiepreventie in opleiding heb ik daarop gesolliciteerd en de opleiding gevolgd in Utrecht.
Wat was jouw eerste indruk van de organisatie Alrijne?
Ik vond het heel fijn dat ze mij een kans gaven om hier te komen werken, ik had weinig werkervaring en het was best lastig om een baan te vinden. Mijn indruk was positief, ik werd hier erg vriendelijk ontvangen. Het bieden van kansen is in mijn ogen ook wel typerend voor Alrijne. Niet alleen qua opleidingen, maar ook qua projecten is er veel ruimte en mogelijkheid. Er is altijd oog voor de zaken die jou energie geven en wat je zelf leuk vindt om te doen.
Wat houdt jouw functie precies in?
De naam van de afdeling zegt het eigenlijk al, ik houd mij bezig met preventie van infecties. Ik heb een adviserende rol maar schrijf ook beleid en protocollen, zowel voor patiënten als voor medewerkers. Bijvoorbeeld: mag je wel of niet werken als je met iemand in aanraking bent geweest die corona heeft of moet een patiënt in isolatie? Corona is nu natuurlijk (nog steeds) heel actueel, maar denk ook aan andere verwekkers als influenza, MRSA of BRMO. Als het weer mogelijk is geven we ook scholingen en voeren we ook audits uit waarbij je dus ook veel contact hebt met de afdelingen. Het doel van mijn functie is het zoveel mogelijk voorkomen van infecties. Als er wel een uitbraak is, proberen we dit zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Ook als er nieuwbouw is of als er bijvoorbeeld nieuwe hulpmiddelen worden aangeschaft, hebben wij die adviserende rol. We werken voor de hele zorggroep, dus ook verpleeghuizen. Dit vraagt een andere aanpak omdat de bewoners daar natuurlijk wonen, maar dit vind ik een erg leuke afwisseling.
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
De meeste van ons beginnen om 8 uur, we beginnen de dag altijd gezamenlijk met een kopje koffie. Het is dan direct al gezellig (terwijl ik geen ochtendmens ben) maar voor half 9 is er al erg veel gelachen! Een werkdag kan er heel verschillend uitzien. Soms ben je de dienstdoende deskundige infectiepreventie. Dan ben je verantwoordelijk voor alle ad hoc zaken en behandel je alle mails en binnenkomende telefoontjes samen met de assistent. Soms ben je meer op de beleidsmatig bezig en overleg je bijvoorbeeld met collega’s over nieuw beleid, werk je adviezen uit over je aandachtsgebieden of geef je scholing. Een werkdag is dus nooit hetzelfde.
Met wie werk je direct samen en wie zitten in jouw team?
We zijn nu met drie deskundigen en een teamleider. Daarnaast hebben we één datamanager, en 2 assistenten. Daarbij werken we nauw samen met de arts-microbioloog. Maar ook buiten de afdeling heb je met heel veel verschillende afdelingen in de organisatie te maken en daarom heb dus ook regelmatig contact met collega’s van andere afdelingen.
Welke aspecten aan dit werk vind je het leukst?
Ik vind zelf het ad hoc werken en de afwisseling binnen het werk heel leuk. Je weet nooit hoe de dag gaat lopen, soms heb je iets op de planning staan maar is er een uitbraak of een contactonderzoek en moet je alles laten vallen. Ook het gezamenlijk ontwikkelen van nieuw beleid geeft veel voldoening. Als je samen een goed resultaat neerzet geeft mij dat veel energie. Ook als een verbetertraject speelt, is het leuk als je daar vanuit infectiepreventie een mooie bijdrage aan kunt leveren. Ook bij een nieuwbouwtraject is ons werk interessant, omdat je hier toch in een vroeg stadium bij betrokken bent.
Welke aspecten zijn minder leuk?
Je krijgt weleens te maken met weerstand; adviezen vanuit infectiepreventie zijn gericht op veiligheid, maar zorgen soms wel voor meer werk of meer kosten.
Wat zijn de grootste uitdagingen of moeilijke momenten?
De verschillende belangen zijn het lastigst, het constant moeten opkomen voor infectiepreventie. Maar we blijven natuurlijk uitleggen waarom veiligheid en infectiepreventie belangrijk is. De impact die adviezen kunnen hebben is soms ook lastig. In de verpleeghuizen bijvoorbeeld weet je dat onze adviezen enorme impact kunnen hebben op onze medewerkers, de bewoners en hun families.
Wat zijn belangrijke kwaliteiten in dit werk?
Je moet kritisch zijn en niet bang zijn om je mening te geven. Je moet ook echt wel sterk in je schoenen staan als er weerstand is. Tegelijkertijd moet je ook wel flexibel zijn; als een dag weer eens anders loopt dan gepland, moet je hier ook mee om kunnen gaan.
Wat had je willen weten voordat je hier kwam werken?
We hebben te maken met een wisseling van het team, hierdoor zoeken we een aantal nieuwe mensen. Bij het verdelen van de taken en werkzaamheden kijken we gezamenlijk naar ieders wensen en kwaliteiten. Je bepaalt dus voor een gedeelte je eigen baan; uiteraard in overleg met de rest van het team.
Waarom zou een nieuwe kandidaat voor Alrijne moeten kiezen?
Als afdeling ben je ontzettend zichtbaar in de organisatie. Je neemt als deskundige infectiepreventie deel aan allerlei werkgroepen, zoals COVID-bestrijding en beleidsteams. Daarbij krijg je hier heel veel vrijheid en verantwoordelijkheid.
Neem contact met ons op via 071 517 8002 of hrm@alrijne.nl