IT'er René

René, technisch adviseur: 'Je weet waar je het voor doet.'

Spannende projecten, veel afwisseling en een duidelijk doel. Dat is werken in de IT bij Alrijne. René Doove weet er alles van. "Er hangt een sterke teamgeest bij ons. Dat is een van de redenen dat mensen hier lang blijven."

IT-regisseur

In 2011 ging René aan de slag als netwerk- en systeembeheerder bij het Diaconessenhuis, inmiddels bekend als Alrijne Ziekenhuis. Lang zat hij aan de knoppen, maar de afgelopen jaren is zijn rol veranderd. Als één van onze technisch adviseurs, is hij nu de schakel tussen onze organisatie en het externe bedrijf dat onze systemen beheert.

"Wij hebben de regie," vertelt René. "We kennen het grote plaatje ontzettend goed, maar de details zijn aan de externe partij. Wel kunnen we her en der ook zelf wijzigingen doorvoeren in onze systemen, zodat we onze klanten snel kunnen helpen."

De klanten, dat zijn onze verpleegkundigen, artsen en medisch specialisten. Zo hebben René en zijn collega’s contact met de hele organisatie – en aanverwante partijen. "Er zitten ook organisaties in het ziekenhuis die in feite op zichzelf staan. Denk aan de huisartsenpost en de ambulancepost. Zij doen ook wel eens een beroep op de IT-afdeling."

Van digitale werkplek tot medische technologie

Het maakt het werk behoorlijk divers. "Het belangrijkste systeem is het EPD (Elektronisch Patiëntendossier). Daar hebben we een speciale groep applicatiebeheerders voor. Maar verder kom je in je werk allerlei systemen tegen. De meer ‘algemene’ systemen natuurlijk, zoals HR-applicaties en alles wat je op de digitale werkplek nodig hebt. En daarnaast gespecialiseerde systemen, bijvoorbeeld voor afdelingen als radiologie en cardiologie."

"Je weet waar je het voor doet," zegt René. "Dezelfde drijfveer zie ik ook terug bij een aantal nieuwe collega’s. Als we ervoor zorgen dat onze systemen sneller, beter of handiger werken, komt dat ten goede aan de gebruikers en uiteindelijk ook aan de patiënten. Andersom: werkt een systeem niet, dan kan het zomaar zijn dat er operaties moeten worden uitgesteld. Dat heb je natuurlijk liever niet."

Teamwork met humor

"Omdat alles 24/7 moet functioneren, draaien we ook consignatiediensten. Dan merk je ook dat iedereen klaarstaat als er bijvoorbeeld een systeem vastgelopen is. Het komt zelden voor, maar als er een keer ‘s nachts een appje binnenkomt, antwoorden er meteen een paar collega’s. Omdat de ene meer weet van een specifiek systeem dan de andere, is het fijn dat we elkaar verder kunnen helpen."

"Er hangt een sterke teamgeest bij ons," zegt René. "Dat is volgens mij een van de redenen dat veel mensen hier jarenlang blijven werken. We kunnen elkaar altijd bereiken en we werken samen met de nodige humor. Ook als we met een spannend project bezig zijn."

Sloophamer

Een voorbeeld is de sluiting van een deel van ons gebouw. "Daar stond ons datacenter in, met de servers waarop al onze systemen draaiden en al onze data opgeslagen was. Het moest allemaal naar een extern datacenter. Een stevig project. Met een wel heel duidelijke deadline, want de sloophamer zou ertegenaan gaan. We hebben het ondanks de druk prima voor elkaar gekregen."

"In de tussentijd bleven alle systemen netjes draaien, met zo min mogelijk onderbrekingen voor de collega’s en patiënten. Dat is altijd de uitdaging. De komende tijd staan er weer veel spannende projecten op stapel, dus we hoeven ons niet te vervelen!"

Wil jij als IT’er van betekenis zijn voor de zorg? Bekijk onze vacatures.

Vragen over werken bij Alrijne?

Bel met 071 517 8002 of mail naar hrm@alrijne.nl