Verhalen

Annet Perdijk, Coördinator vrijwilligers verpleeghuizen:

“Die momenten zijn voor vrijwilligers goud waard!”

We pakken ons normale leven na de Coron pandemie langzaamaan weer op. we gooien onze mondkapjes in de prullenbak en we kunnen weer zonder beperkingen genieten van alle leuke dingen in het leven. Zo ook in Verpleeghuis Oudshoorn in Alphen aan den Rijn. Eindelijk mogen alle verenigingen weer opstarten. Als vanouds zingen, tuinieren en borrelen onze bewoners eindelijk weer. Eén probleem: veel vrijwilligers hebben zich in coronatijd uitgeschreven en zijn om verschillende redenen niet teruggekomen. Daardoor kunnen veel verenigingen alsnog niet op volle capaciteit draaien. Annet Perdijk – Schipper is coördinator van de vrijwilligers in Verpleeghuis Oudshoorn en weet dus als geen ander hoe hard vrijwilligers nodig zijn.

Kun je eens vertellen wie je bent?

Ik ben Annet, ik ben net 60 jaar geworden en ik woon in Reeuwijk. Ik ben getrouwd en heb twee grote dochters. In oktober word ik voor het eerst oma! Ik heb 22 jaar voor de klas gestaan en ben daarna 10 jaar vrijwilligerscoördinator geweest bij een landelijke organisatie. Vorig jaar april heb ik de keuze gemaakt om voor Alrijne te gaan werken. Bij mijn voorlaatste baan deed ik altijd al veel aan verbinding, maar ik werkte vaak alleen. Bij Alrijne ben ik ook vrijwilligerscoördinator en werk ik veel met andere collega’s samen. Dit past veel meer bij mij. Ik doe van alles wat met vrijwilligers te maken heeft, van werven tot inzet en van inschrijven tot administratie.

Wat was je eerste indruk van Alrijne en meer specifiek Verpleeghuis Oudshoorn?

Mijn eerste indruk was dat Alrijne een warme werkomgeving is. Ook de sfeer hier in Oudshoorn voelde direct heel erg fijn. Mijn eigen moeder zat ook in een zorgcentrum, dus dan ga je een beetje vergelijken. Er was sprake van oprechte aandacht en betrokkenheid. Ik kwam er al snel achter dat ik constant met collega’s samen aan het werk ben. Overstappen is dus een goede keuze geweest.

Wat maakt het werk van een vrijwilliger zo leuk?

Vrijwilligers die zich aanmelden willen allemaal iets betekenen voor een ander. Ze willen voldoening uit het werk halen. Het mes snijdt zo aan twee kanten: wij hebben vrijwilligers nodig en vrijwilligers krijgen een warm gevoel van waardering. Je doet iets voor een ander wat ontzettend waardevol is en wij zijn daar ontzettend blij mee. Vrijwilligers ontmoeten nieuwe mensen en hebben het gevoel écht ergens bij te horen. Dit geef ik aan nieuwe vrijwilligers mee. Ik merk vaak dat vrijwilligers bewust vrijwilliger zijn. Daarom probeer ik een vrijwilliger zo exact mogelijk te matchen. Het werk moet écht leuk zijn voor hen!

Hoe probeer jij ze te matchen?

Er zijn veel verschillende vrijwilligers nodig, zoals Vrijwilliger Uitbureau, Pastoraat, Bezoek, Woning, Winkel en Dorpsplein. Ik kijk waar talenten liggen, wat zij leuk vinden en welke mogelijkheden ze hebben op welke dagen. Hiermee maak ik een match die zinvol en waardevol is en die ook zo veel mogelijk voldoening en plezier geeft.

Welke momenten vergeten vrijwilligers nooit meer?

Van vrijwilligers krijg ik vaak terug dat zij de kleine momenten koesteren. Er zat eens een vrijwilliger naast een bewoonster die aan het slapen was, terwijl in de hele zaal iedereen aan het zingen was. Toen de bewoonster wakker werd was ze, op een positieve manier, compleet verbaasd dat de vrijwilliger er weer was. Die momenten zijn voor vrijwilligers goud waard. Als een bewoner je dan bedankt voel je dat je wordt herkend en dat je kan bijdragen. Het zijn de kleine dingen, maar daar doe je het voor. Dat zijn de kleine pareltjes waardoor vrijwilligers weten dat het goed is dat zij dit werk doen.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor een vrijwilliger?

Voor een vrijwilliger is het de uitdaging om er écht te zijn voor iemand anders. Een uitdaging is om flexibel te zijn, te kunnen incasseren en begrip te kunnen tonen voor de situatie. Alle bewoners hebben natuurlijk een rugzak, zij zitten hier niet voor niks. Vrijwilligers moeten zich proberen te verplaatsen in de bewoners. Het doet heel wat met je als je hier woont en je kunt minder dan voorheen. Hier kunnen vrijwilligers zelf ook heel veel van leren. Vrijwilligers moeten het zich niet persoonlijk aantrekken als bewoners een keer uitvallen, dit is allemaal onderdeel van die rugzak.

Met welke bewoners werken vrijwilligers samen?

We hebben eigenlijk twee groepen bewoners binnen Oudshoorn. Als eerste psychogeriatrie. Dit zijn bewoners met psychische problemen, zoals alzheimer, dementie en parkinson. Ten tweede is er somatiek. Dit zijn bewoners met lichamelijke problemen door bijvoorbeeld een ongeluk of een infarct.

Welke kwaliteiten heb je nodig om vrijwilliger te zijn?

Als vrijwilliger moet je je kunnen openstellen voor een ander. Ook moet je begrip kunnen tonen en contact willen en durven maken om er voor een ander te zijn. Het gebeurt weleens dat een activiteit of uitje niet doorgaat of dat er iets niet gaat zoals het normaal gesproken gaat. Het is dan fijn als vrijwilligers meebewegen en begrijpen dat het met de mensen die hier wonen niet altijd gaat zoals wij dat plannen. Het kan zomaar zijn dat je als vrijwilliger een bewoner ophaalt en degene nog niet aangekleed is. Of de bewoner vindt het ineens niet leuk om mee te gaan. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. Gelukkig is er dan altijd nog de zorg en dan komt het meestal wel goed. Je moet dus wel begripvol zijn, open willen staan en jezelf ook een beetje geven als het gaat om het brengen van gezelligheid en het geven van aandacht.

Waarmee kunnen nieuwe vrijwilligers aan de slag gaan?

Binnen Oudshoorn is er het Uitbureau die alle activiteiten voor bewoners organiseert. Dat is het verenigingswerk, daar zetten we heel veel vrijwilligers in. Vrijwilligers kunnen zich ook aanmelden om één-op-één-aandacht te geven. Dan word je dus gekoppeld aan een bewoner die extra aandacht kan gebruiken. We hebben ook vrijwilligers nodig die op de woningen helpen, buschauffeurs, winkelmedewerkers en gastvrouwen. Er is echt heel veel keuze. Vrijwilligers bepalen zelf hoe vaak ze komen helpen. Dit kan één of meerdere dagdelen zijn, maar bijvoorbeeld ook een uurtje per week

Wat moeten vrijwilligers weten voordat ze zich aanmelden?

Ze krijgen altijd eerst een persoonlijk intakegesprek met mij. Potentiële vrijwilligers die hier komen worden goed voorbereid op wie hier wonen en wat je kan doen als vrijwilliger. Ze worden goed geïnformeerd en krijgen een papieren pakket met informatie mee naar huis na het intakegesprek.

Waarom zou een nieuwe vrijwilliger juist voor Alrijne als werkgever moeten kiezen?

Kenmerkend voor Alrijne is oprechte aandacht voor de zorg en voor elkaar. Ik vind het zelf heel belangrijk hoe je met mensen omgaat. Je wordt bij Alrijne daarom gezien, ook als je vrijwilliger bent. We merken het bijvoorbeeld als het niet goed met je gaat. We waarderen je ontzettend. Alrijne straalt dit expliciet uit. We doen het samen, dat dragen we uit. Als we het samen doen komen we een heel eind. Moeten we alles in ons eentje doen? Dan hebben we een probleem. Vrijwilligers zijn een belangrijke schakel in het geheel. We letten tot in de kleine details op hen. Ze krijgen bijvoorbeeld een kaartje als ze een knieoperatie hebben gehad of een telefoontje als ze een paar dagen ziek zijn geweest. Zo voelen zij zich gewaardeerd. Daar ben ik, vooral in de huidige tijd, voorstander van. We gaan laagdrempelig met elkaar om. Vrijwilligers zijn geen nummertje en worden gemist als ze er niet zijn!

Hoe kan een nieuwe vrijwilliger zich aanmelden?

Een nieuwe vrijwilliger kan zich aanmelden via drie verschillende manieren. U kunt klikken op de vacature ‘button’ direct onder dit artikel. Daarna klikt u op de blauwe knop: ‘Solliciteer direct’ en laat uw gegevens achter in ons sollicitatieformulier. U mag ook een mail sturen naar ajperdijk@alrijne.nl of u kunt bellen naar Annet Perdijk via 0172-467334.

Heb je jouw vacature niet kunnen vinden?

Geen probleem, schrijf je in voor onze jobalert en wij houden je op de hoogte over onze nieuwe vacatures in jouw vakgebied.

Inschrijven jobalert

Alrijne Zorggroep

Postbus 4220
2350 CC Leiderdorp

071 517 8002

hrm@alrijne.nl